2018-03-06 / 13:17
Rakstu sērija "Kā atrast Mūzu" 1. daļa - grafiti!

Kas ir grafiti? Vārds “Grafiti nāk no itāļu valodas, un ir daudzskaitlis vārdam “graffito”, kas tulkojumā nozīmē “skrāpējumi”.  

Pirmie grafiti  tika radīti pirms rakstības izcelšanās kā pirmie zīmējumi uz alu sienām tūkstošiem gadu atpakaļ.  Viens no fascinējošākajiem senā grafitti  piemēriem ir Cueva de las Manos (no spāņu val.: Roku ala). Gleznojumi uz alas radīti vidēji no 13 000  līdz  9 000 gadu tūkstotī  p. m. ē.

Cueva de la Manos

Grafiti mākslu piekopa arī  senie romieši, Vikingi un citas tautas. Sienu zīmējumi un skrāpējumi mūsdienās kalpo kā nozīmīgas vēsturiskas liecības par šīm tautām.

Urbānā Grafiti māksla, kādu mēs to saprotam šodien ir, kad sienu gleznojumi tiek veidoti ar krāsu flakoniņu un/ vai trafaretiem.  Tās izcelsme meklējama Filadelfijā agrīnajos 1960. gados, un 60. gadu beigās tā sasniedza Ņujorku un tās metro stacijas. Grafiti tiek uzskatīts arī par vienu no 4 Hip-hopa kultūras elementiem.

70. gadu sākumā rakstnieks ar pseidonīmu TAKI 183 (Taki, saīsinājums no rakstnieka pilnā grieķu vārda Demetraki, un numurs 183 apzīmēja ielas numuru, kurā viņš dzīvoja) Grafiti mākslu ieveda citā līmenī , atstājot savu parakstu Ņujorkas ielās. Lai kur arī viņš devās, viņš atstāja savu parakstu, tādejādi kļūstot plaši pazīstams sabiedrībā. The New Yor Times 1971. gadā publicēja rakstu TAKI 183, kā rezultātā grafiti kustība, strauji paplašinājās un Ņujorkas metro stacijas tika noklātas ar jaunu autoru parakstiem.

1. attēls TAKI 183 (pa labi), ar savu parakstu uz sienas, kādā no Mākslas galerijām (2010) 2. Attēls: TAKI 185 jaunībā

Grafiti- vilcieni Ņujorkā

Ar grafiti noklāti metro vagoni, Ņujorka (1973)

80. gadu vidū uzplauka stencilu māksla. Grafiti mākslinieks Bleks le Rata radīja pirmos stencila mākslas darbus Parīzē, kā rezultātā stencil-mākslas uzplaukums parādijās arī citās pilsētās kā:  Ņujorkā, Sidnejā,  Melburnā.  

 Zināmākie latviešu Grafitti mākslinieki

“Kiwie – viens no pirmajiem ielu māksliniekiem Latvijā, kurš balstīja savu māksliniecisko rokrakstu uz viena konkrēta tēla daudzveidīgo atkārtošanu, iegūstot plašu atpazīstamību starp zīmētājiem ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās.” [1]

 Foto: kiwie.com 

Kā arī jāmin citus pēdējos  gados redzamākos māksliniekus kā: RUDENS STANCIL , Faro, Sene, Saki, Skunk, Tase, u.c.

Grafiti mākslinieks Faro

Darba autors: RUDENS STANCIL, Sarkandaugava. Rīga, WWW.DAINISRUDENS.LV

RUDENS Stencil

Darba procesi. Darba autors: RUDENS STANCIL, Sarkandaugava. Rīga, WWW.DAINISRUDENS.LV

Autors: RUDENS STENCIL, Cēsis,Raunas iela 8, Foto: Kristīne Auniņa,  WWW.DAINISRUDENS.LV

Kā viens no ievērojamākajiem  un joprojām nepārspētiem latviešu Grafiti mākslinieku darbiem ir jāmin 22m x 32 m  izmērā radītais “Saule, Pērkons, Daugava”, Rīgā, Tallinas 46. Šis ir lielākais grafitti gleznojums Baltijā.  Darbs tika radīts 16 dienu laikā festivāla “Black canvas” ietvaros 2014. gadā. Skices izveidē piedalījās Latvijas literatūrzinātniece un valodniece Janīna Kursīte un mākslinieks Modris Tenisons.

“Saule, Pērkons, Daugava ”, Tallinas iela 46, Rīga.

Autori: Kiwie, RUDENS STANCIL, Ēriks Caune. (Black Canvas festival). WWW.DAINISRUDENS.LV

Vēstījums

“Savā būtībā grafiti ir lomu spēle, bieži vien dzīves veids, kuram nav nekāda sakara ar mākslu, tās tiešākajā izpratnē.  Tā var būt arī pašreklāma (piemēram, kādas komandas nosaukums), tur, kur starp grafiti zīmētājiem vajag izcelt sevi, vienalga kādā veidā. Parasti to sasniedz ar stila palīdzību, jaunām formām, jaunu vēstījumu vai jaunu krāsu salikumu, ar lielu skaitu zīmējumu, ar liela laukuma apzīmēšanu, tā cenšoties pievērst sev uzmanību un kļūt slavenam. Piemēram, transportlīdzekļu apzīmēšana, kura ļauj zīmējumam pārvietoties un tādā veidā ir iespēja piesaistīt sev liela cilvēku daudzuma uzmanību, ar bezkaunību un spēles noteikumu pārkāpšanu, tajā skaitā ietilpst visu morālo un ētisko normu pārkāpšana.[1]

Grafiti: māksla vai vandālisms?

Uz šo jautājumu nav viegli atbildēt, jo to nosaka dažādi  faktori: kāda veidā darbs ir ticis veidots,  vai tam ir konkrēts vēstījums un tehniskās un mākslinieciskās kvalitātes. Lai gan  šis radošais pašizpausmes veids uzsākās kā hulgānistiska kustība, kā jebkurš mākslas veids vai kustība, tas, laikam ejot,  ir nenoliedzami attīstījies. “ Vieniem tas ir liels, krāsains mākslas darbs uz sienas, citiem — ķēpājums. Grafiti mākslinieki, veidojot sienas gleznojumus, uzskata, ka par vandālismu var runāt tikai tad, kad tiek kaut kādā veidā bojāts cita cilvēka īpašums. Un kā atzīst grafiti mākslinieki: “Vieglāk ir palūgt atļauju, nekā sēdēt cietumā vai maksāt naudas sodu.”[2]  

 

Resursi:

bnn-news.com/riga-largest-graffiti-baltic-states-114296

lens.blogs.nytimes.com/2017/04/18/a-global-search-for-art-and-culture-on-the-street-martha-cooper

www.thevintagenews.com/2016/11/17/the-history-of-graffiti-from-ancient-times-to-modern-days/

www.satori.lv/article/rigas-makslas-telpa-atklas-latviesu-grafiti-makslinieka-kiwie-personalizstadi

www.mmic.lv/graffiti-maksla/

 



[1] mmic.lv/graffiti-maksla

[2]  mmic.lv/graffiti-maksla

[1] satori.lv/article/rigas-makslas-telpa-atklas-latviesu-grafiti-makslinieka-kiwie-personalizstadi

Komentāri ()

Jaunumi e-pastā

Paldies, ka pieteicāties jaunumiem!

E-pasts: